بتن چیست و چه کاربردی دارد
نوشته شده توسط : alireza

کل پلاستیک تولید شده در 60 سال گذشته بالغ بر 8 میلیارد تن است. صنعت سیمان هر دو سال بیش از آن را پمپاژ می کند. اما اگرچه این مشکل بزرگتر از پلاستیک است، اما عموماً با شدت کمتری دیده می شود. بتن از سوخت های فسیلی به دست نمی آید. در معده نهنگ ها و مرغ های دریایی یافت نمی شود. پزشکان اثری از آن را در خون ما کشف نمی کنند. همچنین ما آن را در درختان بلوط درهم نمی بینیم یا در ایجاد چربی های زیرزمینی نقش دارد. ما می دانیم که با بتن کجا هستیم. یا به عبارت دقیق تر، می دانیم به کجا می رود: هیچ کجا. دقیقاً به همین دلیل است که ما به آن تکیه کرده ایم.

 

این استحکام، البته، همان چیزی است که بشر آرزویش را دارد. بتن به دلیل وزن و استقامت بسیار محبوب است. به همین دلیل است که به عنوان پایه و اساس زندگی مدرن عمل می کند و زمان، طبیعت، عناصر و آنتروپی را در کنار خود نگه می دارد. وقتی با فولاد ترکیب می‌شود، این ماده است که تضمین می‌کند سدهای ما نمی‌ترکند، بلوک‌های برج ما سقوط نمی‌کنند، جاده‌های ما کمانش نمی‌شوند و شبکه برق ما متصل باقی می‌ماند.

 

استحکام بتن یک کیفیت خاص جذاب در زمان تغییرات سرگردان است. اما - مانند هر چیز خوب بیش از حد - می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند تا حل کند.

 

بتن گاهی یک متحد تسلیم ناپذیر، گاهی یک دوست دروغین، می تواند دهه ها در برابر طبیعت مقاومت کند و سپس به طور ناگهانی تاثیر آن را تقویت کند. سیل‌های نیواورلئان پس از طوفان کاترینا و هیوستون پس از هاروی را در نظر بگیرید، که شدیدتر بودند زیرا خیابان‌های شهری و حومه‌ای نمی‌توانستند باران را مانند دشت سیلابی جذب کنند و زه‌کشی‌های طوفان به طرز تاسف‌باری برای شرایط شدید جدید آب و هوای آشفته ناکافی بودند.

همچنین آب و هوای شدیدی را که ما را از آن پناه می‌دهد، بزرگ‌نمایی می‌کند. گفته می شود که در تمام مراحل تولید، بتن مسئول 4 تا 8 درصد از CO2 جهان است. در بین مواد، تنها زغال سنگ، نفت و گاز منبع بیشتری برای گازهای گلخانه ای هستند. نیمی از انتشار CO2 بتن در طول ساخت کلینکر، پر انرژی ترین بخش فرآیند ساخت سیمان، ایجاد می شود.

 

اما سایر اثرات زیست محیطی به مراتب کمتر شناخته شده است.  تکنیک کاران بتن غول پیکر تشنه ای است که تقریباً یک دهم مصرف آب صنعتی جهان را می خورد. این اغلب منابع مورد نیاز برای شرب و آبیاری را تحت فشار قرار می دهد، زیرا 75 درصد از این مصرف در مناطق خشکسالی و دارای تنش آبی است. در شهرها، بتن همچنین با جذب گرمای خورشید و به دام انداختن گازهای خروجی اگزوز خودروها و واحدهای تهویه مطبوع بر اثر جزیره گرمایی می افزاید – هرچند که حداقل بهتر از آسفالت تیره تر است.

 

همچنین مشکل سیلیکوزیس و سایر بیماری های تنفسی را بدتر می کند. گرد و غبار ناشی از ذخایر و میکسرهای باد به اندازه 10 درصد ذرات درشتی را که دهلی را خفه می کند، تشکیل می دهد، جایی که محققان در سال 2015 دریافتند که شاخص آلودگی هوا در 19 بزرگترین سایت ساخت و ساز حداقل سه برابر از سطح ایمن فراتر رفته است. . معادن سنگ آهک و کارخانه های سیمان نیز اغلب منابع آلودگی هستند، همراه با کامیون هایی که مواد را بین آنها و محل های ساختمانی حمل می کنند. در این مقیاس، حتی به دست آوردن شن و ماسه نیز می تواند فاجعه بار باشد - بسیاری از سواحل و رودخانه های جهان را از بین می برد که این شکل از استخراج معادن اکنون به طور فزاینده ای توسط باندهای جنایتکار سازمان یافته اداره می شود و با خشونت های مرگبار همراه است.

 





:: برچسب‌ها: کرگیری بتن , مقاوم سازی ساختمان , بتن , برش بتن ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: